¡Hola! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Elize Eck - WaarBenJij.nu ¡Hola! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Elize Eck - WaarBenJij.nu

¡Hola!

Door: Elize

Blijf op de hoogte en volg Elize

17 Februari 2013 | Nicaragua, Granada

Lieve lezers!

Na een maand in La Mariposa is het weer tijd om op mijn eigen benen te gaan staan! En tot nu toe voelt dat heerlijk! Wel even wennen natuurlijk, out on my own, maar het is heel fijn om zelf te kunnen bepalen wat, waar en wanneer! Estoy libre como un pajaro. Ik ben zo vrij als een vogel. En dat voelt erg fijn. Soy muy afortunada. I´m very lucky, dat dit allemaal mogelijk is. :)

Na de eerste week in La Mariposa ben ik blijven werken voor de families in Santiago. Dit was iedere dag weer een klein feestje. Martha en haar dochter Karent namen me ieder ochtend weer mee naar de verschillende tuinen. Het was altijd erg gezellig. We hebben veel plezier gehad met elkaar. Eerst hard werken, 3 verschillende tuinen bewateren (met de gieter en water in een reservoir verderop) en daarna nog even wat tijd om met elkaar te kletsen. Ik heb veel nieuwe dingen mogen uitproberen. Veel verschillende drankjes en etenswaren, allemaal types Nicaruaans uiteraard. Heel bijzonder en (vaak) erg lekker! Na het plaatsen van dit bericht zal ik proberen wat foto´s toe te voegen.

Het afscheid vrijdag viel dan ook wat zwaar en er zijn de nodige tranen gevloeit. Dit voelde heel bijzonder. Je bouwt echt een band op in (ongeveer) een maand. Vooral ook omdat ik ze ook in het weekend zag. Ik ging namelijk iedere zondag kijken naar de basketbal wedstrijd van de 3 dochters van Martha. Mijn laatste dag vond ik een klein feestje waard, waarbij ik taart en pennen meebracht voor de 4 families waarvoor ik gewerkt heb. Ze waren erg blij! En ik ook! Voor Martha en familie uiteraard wat extra´s. Een gezellige ochtend met een beetje een trieste achtergrond, het afscheid. Die middag was ik niet meer in voor zware Spaanse lessen en hebben we vooral veel gekletst (in het Spaans uiteraard). Dit ging best redelijk! :) s´Avonds met de familie en 3 andere studenten lekker taart gegeten en cola gedronken. De kinders waren niet te houden. De meisjes hier zijn geen probleem, maar de jongetjes worden erg verwent en krijgen alles wat hun hartje begeerd. It´s really a mans world here! Zo erg zelfs dat de oma met veel pijn in haar knie opstaat als haar kleinzoon binnen komt zodat hij kan zitten. Pfff, als ik ergens niet tegen kan... Maar mijn laatste avond waren ze vooral niet te houden vanwege de vele suikers ben ik bang... Oeps! Disculpa (sorry)! ;) Het afscheid van mijn homestay familie en La Mariposa was minder moeilijk. Het is gek om weg te gaan, maar ik was er klaar voor!

De Spaanse lessen gingen in totaal met veel up en downs, maar ik merk nu al dat ik erg veel geleerd heb in 1 maand. Heerlijk om in een park op een bankje neer te strijken naast een oude man om vervolgens een klein gesprekje te kunnen voeren over zijn kinderen. Super! Dit is hoe ik graag rond wil reizen, in contact met de bewoners. Gramaticaal klopt er uiteraard niets van, maar de mensen begrijpen me en ik kan een klein beetje volgen wat zij zeggen en dat is het belangrijkst denk ik. Nu moet ik hier wel bij zeggen, dat ik na het gesprek met de oude man naar een restaurant ging om wat te eten, waarbij ik heel iets anders kreeg dan dat ik besteld dacht te hebben. Hahaha. Misschien ging dat gesprek met de oude man ook wel niet over zijn kinderen, maar over heel iets anders. Hmmm, we zullen het nooit weten, ben ik bang! ;)

Ik ben nu in Granada een toeristische maar erg chille en mooi gekleurde stad met veel koloniale gebouwen uit de Spaanse tijd. Gisteren eerst een hele dag naar Laguna Apoyo geweest. Een heel mooi meer in de krater van een inactieve volkaan. Het water schijnt vele mineralen te bevatten en heeft een erg aangename tempratuur vanwege de onderliggende lava. Wel even gek, na een maand hard werken en veel afspraken opeens niets. Ontspannen was in het begin dan ook wat lastig, ook vanwege het schuld gevoel naar de mensen die deze mogelijkheid nooit zullen hebben, maar uiteindelijk heb ik me eraan kunnen overgeven.

In Granada is deze week een poetry festival met veel optreden en veel muziek. Ik ben benieuwd! We gaan het zien en beleven!

Vanuit hier wil verschillende tripjes maken naar omliggende plaatsen. En ik denk dat ik volgende week maandag de ferry neem naar Isla de Ometepe. Granada ligt aan het grootste zoet water meer in Centraal Amerika. In dit meer ligt Isla de Ometepe, een vulkaan en een super mooie plek voor hiking! Daar wordt een mens toch blij van! :)

Bedankt weer voor jullie aandacht en tot de volgende keer!

Ik hoop dat jullie ook allemaal blij zijn! :)

Que tenga un buenos dia!
Heb een fijne, goede en mooie dag!

Heel veel liefs,
Elize

  • 17 Februari 2013 - 21:23

    Lindseybolle:

    Aah leuk om te lezen E! Heel veel plezier met je tripjes! Liefs

  • 17 Februari 2013 - 21:23

    Verlaantjes:

    Hoi Elize, Fijn dat we weer iets lezen over je belevenissen! Veel plezier en doe voorzichtig!
    Groetjes Nelleke

  • 17 Februari 2013 - 21:27

    Verlaantjes:

    Elize, nog gefeliciteerd met je vader, vandaag genoten van een heerlijke Hightea op de Beukenlaan!

  • 18 Februari 2013 - 05:47

    Dhammika:

    Super leuk om te lezen! Veel plezier nog.

  • 18 Februari 2013 - 08:33

    De Habbes:

    Hoi Elize, leuk om weer wat van je te lezen. Veel plezier verder.

  • 18 Februari 2013 - 09:26

    Niki:

    Super leuk om te lezen Elize! Genieten geblazen jij! XX

  • 18 Februari 2013 - 18:01

    Laurens Kraal:

    Hey Elize,

    Volgens mij vermaak je je prima daar! Ik wordt er helemaal enthousiast van!
    Wat een belevenis!

    Isla de Ometepe is TE GEK! Vooral de Conception beklimmen en naar de waterval (naam vergeten).
    Ben superbenieuwd naar de verdere verhalen en foto's.

    Veel plezier y Bien viaje!

    Saludus desde Holanda fria,
    Laurens

  • 18 Februari 2013 - 19:35

    Ton En Riek:

    Hoi Elize,
    Wat bof jij dat je dit allemaal kunt meemaken. Wij vinden het geweldig voor je. Je verhaal ontroerd gewoon omdat het enthousiasme en de dankbaarheid eraf "druipt''. We kijken uit naar je volgende verhaal. Veel liefs, Ton en Riek

  • 18 Februari 2013 - 21:43

    Ben En Anita:

    Leuk om zo met je mee te reizen, Elize
    óp naar de vulkaan en weer verder :-)

  • 20 Februari 2013 - 01:41

    Ed Wind (Eduard):

    Saludos desde Estelí. Disfrute Granada y páselo muy bien. Un placer conocerla! Suerte!

  • 21 Februari 2013 - 07:57

    Rozan :

    Hi E! Wat fijn dat alles goed gaat en je lekker door het land aan het trekken bent! Hier gaat alles ook goed!
    Geniet van alle nieuwe ervaringen!!

    X Rozan

  • 21 Februari 2013 - 13:54

    Hans Gewald:

    Hoi Elize,
    Mooi om te lezen dat het goed met je gaat. Het is een mooi verhaal met alles wat je daar beleeft.
    Geniet er van en voor de volgende stap in je reis veel plezier.
    Groetjes, Hans.

  • 23 Februari 2013 - 19:46

    Hanneke:

    Hoi Elize,

    Leuk om je belevenissen weer te lezen, en respect dat je dit alleen doet !
    Geniet van alles wat je ziet en doet.

    Groetjes Hanneke, Dick, Will en JR

  • 02 Maart 2013 - 15:11

    Je-weet-wel-wie:

    Heejjjj BIO BIO Hahahaaaaaa Hoe is het met serpientes con un ojo? Wat leuk dat het allemaal goed gaat....fijn om te lezen....Pssshhjjjjttttttt....je weet wel....vingertjes als een octopus die achteruit zwemt. Dikke knuffel meid en hasta la proxima! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elize

Actief sinds 30 Maart 2008
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 53534

Voorgaande reizen:

19 Januari 2013 - 30 Augustus 2013

Midden-Amerika

30 Mei 2008 - 11 Juni 2009

Azië

Landen bezocht: